علي دايي بالاتر از پله، پوشکاش، رونالدو و مسي

علي دايي بالاتر از پله، پوشکاش، رونالدو و مسي

پايگاه اينترنتي کنفدراسيون فوتبال آسيا در ادامه گزارش‌هايش از سمبل‌هاي فوتبال قاره کهن، خاطرات روزهاي افتخارآفريني علي دايي سرمربي تيم فوتبال بزرگسالان سايپا و کاپيتان سابق تيم ملي ايران را زنده کرده است.

به گزارش روابط عمومي شرکت فرهنگي ورزشي سايپا، سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) در ادامه معرفي نمادهاي فوتبال اين قاره، به علي دايي اشاره کرده و به بررسي کارنامه دوران بازيگري او پرداخته است. اين گزارش را در زير مي‌خوانيد:

تنها يک مرد در تاريخ فوتبال براي کشورش بيش از ??? گل زده است تا بالاتر از بهترين‌هاي تاريخ مانند پله و فرانس پوشکاش و ستاره‌هاي فوتبال مدرن مانند کريستيانو رونالدو و ليونل مسي قرار بگيرد. آن مرد اسطوره تيم ملي فوتبال جمهوري اسلامي ايران، علي دايي است که در ??? بازي‌اش براي «تيم ملي» ??? گل به ثمر رسانده است، آماري حيرت‌آور که سبب شده او شايسته قرار گرفتن در جمع نمادهاي فوتبال آسيا باشد.

پس از آغاز دوران بازيگري‌اش در سنين نوجوان در سال ????، ثبات و توانايي دايي براي باز کردن دروازه رقبا به طور منظم در اولين تيم‌هايش، سال ???? توجه مسئولان باشگاه پرسپوليس را جلب کرد که از آن همان زمان روند گلزني او در تيم ملي ايران که قرار بود به يک رکورد تبديل شود، آغاز شد. يک عنوان قهرماني با پرسپوليس در فصل ??-???? به کارنامه افتخارات دايي اضافه شد اما در جام ملت‌هاي آسيا همان سال در امارات بود که دايي به دنيا استعدادش را شناساند، استعدادي که او را به يکي از ترسناک‌ترين مهاجماني که از دل فوتبال آسيا بيرون آمده بودند، تبديل مي‌کرد.

بازي معروف

دايي که در آن زمان در تيم السد قطر بازي مي‌کرد، در بازي ايران در دور نخست جام ملت‌هاي آسياي سال ???? گلي به ثمر رساند که به صعود ايران به مرحله يک چهارم نهايي به عنوان تيم اول گروهش کمک کرد اما اهميت اين گل در قياس با اتفاقي که بعداً رخ داد، رنگ مي‌باخت.

ايران در مرحله يک چهارم نهايي با کره جنوبي روبه‌رو شد و در حالي که بازي در نيمه دوم با نتيجه ? بر ? مساوي بود، دايي بر بازي سوار شد. مهاجم ايران در دقيقه ?? تيمش را ? بر ? پيش انداخت و در ادامه ? گل ديگر به تعداد گل‌هايش اضافه کرد تا ايران کره‌‌اي‌ها را با اقتدار و با نتيجه ? بر ? از سر راهش بردارد و صعود کند هرچند در ادامه راه، در مرحله نيمه نهايي با قبول شکست در ضربات پنالتي بازي برابر عربستان سعود مغلوب شد و در نهايت جام را به عنوان تيم سوم به پايان رساند. دايي که آن تورنمنت را با ? گل به عنوان آقاي گل به پايان رساند، درباره آن رويداد به سايت AFC گفت:« آن بازي زندگي ورزشي مرا تغيير داد چون پس از آن من به آلمان ترانسفر شدم و زندگي‌ام به کلي تغيير کرد.»

سفر به آلمان

با ?? سال سن، وقت آن شده بود که دايي خودش را در فوتبال اروپا محک بزند و پيشنهادي از آرمنيا بيله‌فلد هم از راه رسيد تا اين فرصت در اختيارش قرار بگيرد. او بعد از تنها يک فصل از زمان ورودش به بوندس‌ليگا، به يکي از بزرگترين تيم‌هاي فوتبال جهان پيوست: بايرن مونيخ.

يک سال بازي در کنار غول‌هاي آلمان، دايي را به اولين بازيکن ايراني تبديل کرد که در ليگ قهرمانان اروپا بازي کرده است و در آن سال بايرن مونيخ نايب قهرمان شد و بوندس‌ليگا را هم فتح کرد. هرتا برلين سپس از راه رسيد و دايي را در اواسط سال ???? از بايرن مونيخ گرفت، همان سالي که او عنوان بازيکن سال فوتبال آسيا را کسب کرد. دايي سه سال در پايتخت آلمان بازي کرد که سايه روشن‌هاي دوران بازيگري‌اش در آنجا، دو گلش در پيروزي ? بر يک هرتا برابر چلسي در ليگ قهرمانان اروپا و گلي ديگر در سن‌سيرو برابر ميلان بود. دايي که سال ???? براي بازي در تيم الشباب امارات به آسيا برگشت، گفت:« من در آلمان چيزهاي زيادي ياد گرفتم و يکي از مهمترين چيزهايي که از آنجا با خودم براي تيم‌هاي ايراني آوردم، نظمي بود که در آنجا ياد گرفتم.»

دستاورد تاريخي

يک سال بعد از آنکه دايي به آلمان رفت، تيم ملي ايران بايد در جام جهاني ???? بازي مي‌کرد، اتفاقي که ?? سال پس از اولين و تنها حضور ايران در اين رقابت‌ها رخ مي‌داد. آن تورنمنت بستري را براي رقم خوردن يکي از تاريخي‌ترين بازي‌هاي تيم ملي فوتبال ايران فراهم کرد زماني که تيم ملي در ديداري که توجه دنيا به آن معطوف شده بود، آمريکا را ? بر يک شکست داد.

اگرچه دايي در آن بازي گل نزد اما پاس او در شکاف خط دفاعي حريف بود که مهدي مهدوي کيا را براي زدن گل سرنوشت‌سازي که اولين پيروزي تاريخ تيم ملي ايران در جام جهاني را رقم زد، صاحب موقعيت کرد. ايران اگرچه به خاطر شکست در بازي‌هاي اول و آخرش برابر يوگسلاوي و آلمان حذف شد اما دايي تأکيد کرد که کلاس ?? فوتبال ايران بهترين گروه از بازيکنان تيم ملي بود که او برايش بازي کرد.

رکوردهايي که فروپاشيدند

دايي در جام ملت‌هاي آسياي سال ???? در لبنان ? گل ديگر زد زماني و به صعود ايران به مرحله يک چهارم نهايي کمک کرد. در همان سال او براي تيم ملي ?? گل زد و رکورد بيشترين گل ثبت شده توسط يک بازيکن در رده ملي طي يک سال را شکست. دايي دو سال بعد در مرحله انتخابي جام جهاني ???? کره و ژاپن هم ?? گل ملي ديگر به کارنامه‌اش اضافه کرد اما نسل طلايي فوتبال ايران با اختلافي ناچيز در ديدار پلي‌آف بين قاره‌اي يوفا/AFC به ايرلند جنوبي باخت و نتوانست براي دومين دوره متوالي راهي جام جهاني شود.

در مقطع پاياني سال ???? بدون شک بزرگترين دستاورد دوران بازيگري دايي رقم خورد زماني که گلش به لبنان سبب شد او رکورد فرانس پوشکاش را بشکند و رکورددار گلزني در رده ملي شود. آن گل، هشتادوپنجمين گل دايي براي تيم ملي ايران بود. در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسياي سال ???? سه گل ديگر به گل‌هاي ملي دايي اضافه شد اما آن سال تيم ملي يک بار ديگر از ناکامي در ضربات پنالتي ضربه خورد و در مرحله نيمه نهايي به چين ميزبان باخت. آن سال آخرين حضور دايي در جام ملت‌‌هاي آسيا بود که در آنجا رکورد گلزني‌اش در مهمترين تورنمنت فوتبال قاره کهن را به ?? گل افزايش داد رکوردي که هنوز کسي نتوانسته به آن دست پيدا کند.

رکورد صدتايي

در حالي که روند گلزني‌اش با ضريبي باورنکردني همچنان ادامه داشت، دايي اولين بازيکن مرد فوتبال دنيا شد که ??? گلي به ثمر رساند. اين اتفاق سال ???? رخ داد زماني که در بازي ايران برابر لائوس در مرحله انتخابي جام جهاني ???? آلمان، ? گل زد. يکصدونهمين و آخرين گل ملي دايي هم در پيروزي ? بر ? ايران در بازي دوستانه برابر کاستاريکا در ماه مارس سال ???? بود و اين قبل از آن بود که ايران در مرحله گروهي جام جهاني ???? از گردونه رقابت‌ها خارج شود.

دايي درباره رکوردش گفت: من فکر مي‌کنم که اين رکورد براي فوتبال ايران است نه فقط براي من. اگر اين رکورد را ثبت کردم به اين دليل است که ما بازيکنان خوب ديگري هم داشتيم که کنار من در تيم ملي بازي مي‌کردند و اين هديه‌اي از سوي خدا بود. من فکر مي‌کنم که تمام رکورد‌ها ممکن است شکسته شوند پس رکورد من هم در آينده شکسته خواهد شد.

در ادامه چه اتفاقي افتاد؟

دايي يک سال پيش از آويزان کردن کفش‌هايش به عنوان بازيکن – مربي در تيم سايپا، قهرمان ليگ برتر ايران شد. او سپس دوره‌هايي در تيم ملي، پرسپوليس و نفت تهران مربيگري کرد و الان هم هدايت سايپا را برعهده دارد. دايي که سال ???? به تالار مشاهير فوتبال آسيا راه پيدا کرد، به اسطوره‌اي تبديل شد که ساليان سال در يادها خواهد ماند.

SuperUser Account امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.